Μαθήματα

Α' Εξάμηνο

Στόχος του μαθήματος είναι η πρώτη επαφή με τον εξελισσόμενο ερευνητικό τομέα της Ψηφιακής Υγείας, η οποία αποτελεί την εφαρμογή των αρχών των τεχνολογικών επιστημών πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών για την παροχή λύσεων των προβλημάτων και την αντιμετώπιση των προκλήσεων της Πρόληψης, Θεραπείας και Ποιότητας Υγείας. Λόγω του διεπιστημονικού χαρακτήρα του μαθήματος, οι φοιτητές έρχονται σε επαφή με διαφορετικά επιστημονικά πεδία, όπως η βιολογία, η ιατρική καθώς και η χρήση κατάλληλων συσκευών και λογισμικών για τη μελέτη και ανάλυση προβλημάτων τους. Το μάθημα καλύπτει όλες τις σύγχρονες τάσεις, όπως wellness, independent living, Health 2.0, MedSocApps.
 
Δείτε το αναλυτικό περίγραμμα του μαθήματος εδώ.

Σκοπός του μαθήματος «Βασικές Αρχές Management στις Υπηρεσίες Υγείας» αποτελεί η απόκτηση γνώσεων  στις βασικές αρχές των επιστημών της διοίκησης και  η παροχή εξειδικευμένων  γνώσεων για τον τρόπο άσκησης της διοίκησης Μονάδων παροχής Υπηρεσιών Υγείας  καθώς  και της διαχείρισης των υγειονομικών τους πόρων. Επίσης την προετοιμασία των φοιτητών με γνώσεις για  την αξιολόγηση των προγραμμάτων και των υπηρεσιών υγείας.

Μέσω του μαθήματος οι φοιτητές θα αποκτήσουν γνώσεις:

  • για τους παράγοντες που προσδιορίζουν το αντικείμενο της Διοίκησης των Μονάδων Υγείας,
  • για την αναγνώριση και αξιολόγηση των παραγόντων που καθορίζουν την αποτελεσματικότερη οργάνωση και διοίκηση  των Υπηρεσιών  Υγείας με αξιοποίηση των τεχνολογιών πληροφορικής,
  • για τον σχεδιασμό, οργάνωση και διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού τους

Δείτε το αναλυτικό περίγραμμα του μαθήματος εδώ.

Το μάθημα αυτό  αφορά τη  σχέση δικαίου, ηθικής και τεχνολογικής εξέλιξης στο χώρο της υγείας και σκοπός του είναι  η γνώση  βασικών  εννοιών  του Δικαίου Υγείας, η ανάπτυξη ικανότητας κριτικής ανάλυσης και προσέγγισης των ηθικών διλημμάτων  τα οποία δημιουργούνται  από την πρόοδο της βιοϊατρικής επιστήμης και τεχνολογίας και την εφαρμογή της στη Δημόσια Υγεία.

Τα κρίσιμα ηθικά, κοινωνικά και νομικά θέματα που αναδεικνύονται σχετικά, σε τομείς όπως οι μεταμοσχεύσεις, η υποβοηθούμενη αναπαραγωγή, οι τράπεζες βλαστοκυττάρων, οι κλινικές δοκιμές φαρμάκων, οι γενετικές εξετάσεις, οι ευρεσιτεχνίες στη βιοτεχνολογία καθιστούν την βιοηθική έναν τομέα που πρέπει διαρκώς να ενημερώνεται και να παρακολουθεί τις σύγχρονες εξελίξεις.

Δείτε το αναλυτικό περίγραμμα του μαθήματος εδώ.

Το μάθημα μελετά την Ανάλυση και Διαχείριση Δεδομένων Υγείας ως σημαντική πτυχή του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • Να περιγράφουν τις βασικές έννοιες των δεδομένων υγείας
  • Να εξηγούν τις διάφορες πτυχές της αναπαράστασης δεδομένων υγείας
  • Να οργανώνουν, αποθηκεύουν και ανακτούν δεδομένα και πληροφορίες υγείας
  • Να περιγράφουν τη διαδικασία διαχείρισης δεδομένων υγείας, τα στοιχεία και τα συστήματά της
  • Να κατανοούν Μεγάλα Δεδομένα και τη χρήση τους στην υγεία
  • Να αναγνωρίζουν εφαρμογές Μηχανικής Μάθησης στην Ιατρική
  • Να σχεδιάζουν Ευφυή Περιβάλλοντα σε Σενάρια Υλοποίησης στην υγεία

Δείτε το αναλυτικό περίγραμμα του μαθήματος εδώ.

Β' Εξάμηνο

Το μάθημα εξειδικεύει τεχνικές επεξεργασίας σήματος στον χώρο των εικόνων και θεραπεύει πλήθος ερευνητικών ερωτημάτων. Οι εφαρμογές της επεξεργασίας εικόνας εκτείνονται σε πολλαπλά πεδία, από την μικροσκοπία ή την ιατρική απεικόνιση μέχρι την αστροφυσική. Τα βασικά στάδια της επεξεργασία αφορούν κατά σειρά: α) την βελτίωση της εικόνας, η οποία επιτελείται είτε ως αυτοσκοπός, είτε με στόχο την μετατροπή της εικόνα σε μορφή εύκολα αξιοποιήσιμη σε μετέπειτα επεξεργασία και ανάλυση, β) την κατάτμηση κατά την οποία τα εικονοστοιχεία της εικόνας με παρόμοια χαρακτηριστικά ομαδοποιούνται στοιχειοθετώντας διαφορετικά ευρήματα και αντικείμενα, γ) την εξαγωγή ποσοτικοποιημένων τιμών από ευρήματα της κατάτμησης. Στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση του φοιτητή με την βασικές έννοιες της επεξεργασίας και ανάλυσης εικόνας και η γνωριμία των τεχνικών και των αλγορίθμους. Εμβαθύνει σε συγκεκριμένες τεχνικές βελτίωσης με χρήση φίλτρων και γεωμετρικών μετασχηματισμών, και σε τεχνικές κατάτμησης διαφορετικών κατηγοριών. Η εξέλιξη των υπολογιστών, η πρόσβαση σε υπολογιστικούς πόρους και η διάδοση των παράλληλων συστημάτων επεξεργασίας έχει προσδώσει ιδιαίτερη δυναμική στον πεδίο τα τελευταία χρόνια, μέσω της άμεσης εφαρμογής μεθόδων μηχανικής μάθησης σε επίπεδο εικονοστοιχείου. Στις μέρες μας εξελίσσεται ολοένα και περισσότερο με σταθερά βήματα η σημασιολογική προσέγγιση ανίχνευσης αντικειμένων με χρήση εξελιγμένων τεχνικών ταξινόμησης. Η διάρθρωση του μαθήματος δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην χρονολογική εξέλιξη του πεδίου, και καταλήγει στις νέες τάσης οι οποίες προσφάτως διαμορφώνονται στην απεικονιστική διαγνωστική.

Δείτε το αναλυτικό περίγραμμα του μαθήματος εδώ.

Η τεχνητή νοημοσύνη είναι η προσομοίωση των διαδικασιών ανθρώπινης νοημοσύνης από συστήματα υπολογιστών. Οι συγκεκριμένες εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης περιλαμβάνουν έμπειρα συστήματα, επεξεργασία φυσικής γλώσσας, αναγνώριση ομιλίας και μηχανική όραση. Ο πρωταρχικός στόχος των εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης που σχετίζονται με την υγεία είναι η ανάλυση των σχέσεων μεταξύ κλινικών τεχνικών και αποτελεσμάτων ασθενών. Τα προγράμματα τεχνητής νοημοσύνης εφαρμόζονται σε πρακτικές όπως η διάγνωση, η ανάπτυξη πρωτοκόλλου θεραπείας, η ανάπτυξη φαρμάκων, η εξατομικευμένη ιατρική και η παρακολούθηση και φροντίδα ασθενών. To μάθημα καλύπτει τις εξής ενότητες: Εισαγωγή στην Τεχνητή Νοημοσύνη. Ευφυείς πράκτορες. Τυφλή αναζήτηση, Ευριστική αναζήτηση, Τοπική αναζήτηση, Προτασιακή Λογική, Κατηγορική Λογική, Μηχανική Μάθηση, Δέντρα Απόφασης, Νευρωνικά Δίκτυα και Εφαρμογές.

Δείτε το αναλυτικό περίγραμμα του μαθήματος εδώ.

Σκοπός του μαθήματος «Αξιολόγηση Οικονομικής Αποδοτικότητας Υπηρεσιών & Τεχνολογιών Υγείας  » αποτελεί η απόκτηση εξειδικευμένων  γνώσεων για τον τρόπο άσκησης της  Διοίκησης  των Υπηρεσιών Υγείας στη διαχείριση των διαθεσίμων πόρων με στόχο την αύξηση της Αποδοτικότητας  μέσω των σύγχρονων εργαλείων και τεχνολογιών . Επίσης την προετοιμασία των φοιτητών με γνώσεις για  την αξιολόγηση των προγραμμάτων και τεχνολογιών των υπηρεσιών υγείας.

Μέσω του μαθήματος οι φοιτητές θα αποκτήσουν γνώσεις:

  • για τους παράγοντες που προσδιορίζουν το αντικείμενο της Παραγωγικότητας και Αποδοτικότητας των Μονάδων Υγείας ,
  • για αναγκαιότητα μελέτης της Οικονομικής της υγείας και της Αξιολόγησης των σύγχρονων Τεχνολογιών
  • για την αναγνώριση και αξιολόγηση των παραγόντων που καθορίζουν την αποτελεσματικότερη οργάνωση των Υπηρεσιών  Υγείας με αξιοποίηση των τεχνολογιών πληροφορικής,
  • για τον σχεδιασμό, οργάνωση και διαχείριση των πόρων αλλά και των παραγόμενων υπηρεσιών
  • για την κατανόηση των αποτελεσμάτων εκθέσεων , μελετών και ερευνών σχετικά με την οικονομική αξιολόγηση υπηρεσιών και τεχνολογιών υγείας.

Το εκπαιδευτικό αντικείμενο «Αξιολόγηση Οικονομικής Αποδοτικότητας Υπηρεσιών & Τεχνολογιών Υγείας» αποσκοπεί στην απόκτηση γνώσεων ιδιαίτερα χρήσιμων στο πεδίο της οργάνωσης, διαχείρισης και συντονισμού των δραστηριοτήτων  Υπηρεσιών Υγείας  ώστε να εξασφαλίζεται η αποτελεσματική και αποδοτική λειτουργία τους. Συγκεκριμένα, ο φοιτητής μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, θα έχει αποκτήσει μια ολοκληρωμένη εικόνα για το σχεδιασμό, την οργάνωση και αξιολόγηση των εισροών και εκροών σε ένα σύστημα (μονάδα)  παροχής υπηρεσιών Υγείας.

Δείτε το αναλυτικό περίγραμμα του μαθήματος εδώ.

Στόχος του μαθήματος είναι η κατανόηση των αρχών και μεθόδων της Επιδημιολογίας και η ερμηνεία των επιδημιολογικών δεδομένων στη Δημόσια Υγεία, στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ) και γενικά στις υπηρεσίες υγείας. Το μάθημα θα διδαχτεί με θεωρητικά μαθήματα και με πρακτικές ασκήσεις που θα γίνονται μετά από κάθε θεωρητικό μάθημα στην κατεύθυνση μεταγραφής της θεωρητικής γνώσης με όρους αρχών και μεθόδων στην κλινική πρακτική. Οι ασκήσεις μπορούν να είναι προβλήματα, συζήτηση άρθρων, ή πρακτικές ασκήσεις στο σχεδιασμό μιας μελέτης. Ειδικότερα οι φοιτητές μετά το πέρας της διδασκαλίας θα πρέπει να:

  1. Να κατανοούν τις βασικές έννοιες και όρους που χρησιμοποιούνται στην Επιδημιολογία και Δημόσια Υγεία συμπεριλαμβάνοντας την έννοια των κινδύνων.
  2. Να εξοικειωθούν με τις βασικές μεθόδους επιδημιολογικής έρευνας και να μπορούν να περιγράψουν τα πλεονεκτήματα και προβλήματα διαφορετικών τύπων ερευνών.
  3. Να αναγνωρίζουν τα κύρια σφάλματα των επιδημιολογικών μελετών και να μάθουν τις βασικές μεθόδους για να προλαβαίνουν ή να διορθώνουν αυτά τα σφάλματα.
  4. Να είναι ικανοί να ορίσουν και να χρησιμοποιήσουν τους βασικούς δείκτες νοσηρότητας, θνησιμότητας και συσχέτισης ανάμεσα σε πληθυσμιακές ομάδες.
  5. Να είναι ικανοί να αξιολογούν την ποιότητα των επιδημιολογικών δεδομένων και μελετών καθώς και να εφαρμόσουν αυτές σε πληθυσμιακή-κοινοτική βάση.
  6. Να είναι ικανοί να ερμηνεύουν τα επιδημιολογικά δεδομένα στην κλινική πρακτική και έρευνα
  7. Να είναι ικανοί να συνδέσουν βασικές έννοιες της ΠΦΥ, δημόσιας υγείας (σε συνέχεια με το μάθημα κοινωνία και υγεία και ως εισαγωγή στην κλινική άσκηση της Π.Φ.Υ.) με τις έννοιες του επιπολασμού-επίπτωσης.
  8. Να είναι ικανοί να χρησιμοποιούν τις διαγνωστικές δοκιμασίες και να δύνανται να χρησιμοποιούν λαμβάνοντας υπόψιν τη χρησιμότητα και την αναγκαιότητα για την κλινική πράξη (σε συνέχεια του μαθήματος evidencebasedmedicine-λήψη κλινικής απόφασης).
  9. Να είναι ικανοί να αναγνωρίσουν τις ανάγκες υγείας του πληθυσμού και να σχεδιάσουν προγράμματα παρέμβασης για την μείωση των φορτίων.

Δείτε το αναλυτικό περίγραμμα του μαθήματος εδώ.

Γ' Εξάμηνο

  • Το τελευταίο εξάμηνο περιλαμβάνει την εκπόνηση της Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας. Στις αρχές του εξαμήνου ο μεταπτυχιακός φοιτητής/τρια υποβάλλει αίτηση στη Συνέλευση του Τμήματος για την έγκριση θέματος εκπόνησης διπλωματικής εργασίας προτείνοντας, κατόπιν συνεννοήσεως, επιβλέπων/ουσα καθηγητή/τρια. Η αίτηση συνοδεύεται από περίληψη της προτεινόμενης εργασίας. Ως επιβλέπων/ουσα ορίζεται το διδακτικό προσωπικό που έχει μερική ή εξ ολοκλήρου ανάθεση διδασκαλίας μαθήματος στο Π.Μ.Σ. O επιβλέπων/ουσα έχει την ευθύνη της παρακολούθησης και του ελέγχου της πορείας της εργασίας, αν τηρούνται οι στόχοι και οι προδιαγραφές της έρευνας.
  • Τα μέλη της Τριμελούς Εξεταστικής Επιτροπής πρέπει να έχουν την ίδια ή συναφή επιστημονική ειδικότητα με το γνωστικό αντικείμενο του Π.Μ.Σ.
  • Η συγγραφή της διπλωματικής εργασίας δύναται να υποβάλλεται σε ξένη γλώσσα, κατόπιν συμφωνίας με τον Επιβλέποντα Καθηγητή.
  • Η αλλαγή του θέματος της μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας είναι εφικτή, μετά από αιτιολογημένη εισήγηση του φοιτητή και έγκριση της Συντονιστικής Επιτροπής. Η αλλαγή θέματος της μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση λόγο για παράταση των παραπάνω προθεσμιών. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, αν υφίσταται αντικειμενική αδυναμία ή σπουδαίος λόγος, είναι δυνατή η αντικατάσταση του επιβλέποντα ή μέλους της Τριμελούς Εξεταστικής Επιτροπής μετά από απόφαση της Συνέλευσης του οικείου Τμήματος.
  • Με την ολοκλήρωση της συγγραφής της διπλωματικής εργασίας, την έγκριση από τον επιβλέποντα καθηγητή ορίζεται σε χρονικά προσδιοριζόμενο διάστημα, η τελική αξιολόγηση που περιλαμβάνει προφορική ανάπτυξη του θέματος ενώπιον της τριμελούς Εξεταστικής Επιτροπής.
  • Με την κατάθεση της μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας ο φοιτητής/τρια φέρει την ευθύνη για τη συγγραφή της και είναι υπεύθυνος για την περίπτωση λογοκλοπής/ πλαγιαρισμού κλπ. Λογοκλοπή θεωρείται η εν μέρει ή εν όλω αντιγραφή ή χρησιμοποίηση στοιχείων εργασίας άλλου, δημοσιευμένης ή μη, χωρίς τη δέουσα ακριβή και σαφή αναφορά στη συγκεκριμένη πηγή, καθώς και η παράθεση οποιουδήποτε υλικού τεκμηρίωσης, ακόμη και από μελέτες του ιδίου του υποψηφίου, χωρίς σχετική ακριβή και σαφή αναφορά. Η λογοκλοπή αποτελεί σοβαρό ακαδημαϊκό παράπτωμα. Σε διαπιστωμένες περιπτώσεις λογοκλοπής, μετά από αιτιολογημένη εισήγηση του επιβλέποντος καθηγητή, η Συνέλευση μπορεί να αποφασίσει την οριστική διαγραφή του υποψηφίου από το Π.Μ.Σ. Οι παρουσιάσεις των μεταπτυχιακών διπλωματικών εργασιών γίνονται προφορικά και δια ζώσης.
  • Ο μέγιστος χρόνος για την υποβολή της Μ.Δ.Ε. είναι δέκα οκτώ (18) μήνες από την ημερομηνία έγκρισής της από τη Συνέλευση του Τμήματος. Σε ειδικές περιπτώσεις, μετά από αίτηση του ενδιαφερόμενου/ης και έγκριση από τη Συνέλευση, ο χρόνος δύναται να παραταθεί έως δυο (2) εξάμηνα.
  • Ο γενικός βαθμός του Μ.Δ.Ε. στη δεκάβαθμη κλίμακα προκύπτει ως ο σταθμισμένος μέσος όρος των βαθμών των επιμέρους μαθημάτων και της μεταπτυχιακής εργασίας (υπολογίζονται οι συντελεστές βαρύτητας). Η βαθμολογική κλίμακα που απονέμεται είναι: «Άριστα» (8,5-10), «Λίαν Καλώς» (6,5-8,49) και «Καλώς» (5-6,49).
el
Μετάβαση στο περιεχόμενο